Principiile fundamentale ale mintii

Buddha in meditation

Dificultatile cu care ne confruntam sunt datorate in mare masura ideilor noastre confuze si ignorarii adevaratelor noastre interese. Marea noastra menire consta in a descoperi care sunt legile naturii pe care trebuie sa le urmam, adaptandu-ne la ele. In acest scop, gandirea lucida si viziunea morala au o valoare inestimabila.

Toate procesele, inclusiv cel al gandirii, trebuie sa aiba la baza un fundament solid. Cu cat sensibilitatea noastra devine mai rafinata, cu cat judecata noastra devine mai lucida, cu cat gustul nostru devine mai delicat, emotiile noastre mai subtile, inteligenta mai ascutita si aspiratia mai inalta, cu atat mai pure si mai intense devin binecuvantarile pe care le revarsa asupra noastra existenta. Rezulta ca placerea suprema in viata este asigurata de studierea gandurilor cele mai elevate pe care le-au creat vreodata oamenii.

Puterile si posibilitatile mintii depasesc cu mult chiar si cele mai extravagante realizari materiale. Gandul este inainte de toate energie.
Din acest punct de vedere, gandul activ reprezinta o energie activa, iar cel concentrat o energie concentrata. Mai mult, gandul concentrat asupra unui scop bine definit se transforma in putere. Aceasta este marea putere de care se folosesc cei care nu cred in virtutea saraciei sau in frumusetea negarii de sine. Ei isi dau imediat seama ca cei care vorbesc de aceste virtuti sunt cei slabi.

Capacitatea de a recepta si de a manifesta aceasta putere depinde de capacitatea de a recunoaste Energia Infinita care salasluieste in om, creandu-i si recreandu-i constant corpul si mintea, si gata oricand sa se manifeste prin el in orice maniera pe care acesta o considera necesara. Manifestarile din viata exterioara a individului vor fi direct proportionale cu recunoasterea de catre acesta a adevarului exprimat mai sus.

Principiile descrise vor explica metoda prin care individul poate aplica aceasta putere interioara.

1. Operatiile mentale sunt realizate prin doua modalitati paralele de gandire, una constienta si cealalta subconstienta. Profesorul Davidson spune in aceasta directie: „Cine incearca sa ilumineze intreaga gama a activitatilor sale mentale cu lumina constiintei sale de veghe nu difera cu nimic de cel care incearca sa ilumineze universul cu ajutorul unei brichete”.

2. Procesele logice subconstiente sunt realizate cu o regularitate si cu o certitudine care ar fi imposibile daca ar exista chiar si cea mai mica posibilitate de eroare. Mintea noastra este astfel conceputa incat sa ne asigure cele mai importante fundamente ale cunoasterii, fara ca noi sa intelegem insa felul in care opereaza ea.

3. La fel ca un strain binevoitor, sufletul subconstient lucreaza si strange provizii de dragul nostru, dupa care ne daruieste rezultatele finale (fructele coapte) ale activitatii sale. Analiza detaliata a procesului de gandire arata ca subconstientul este teatrul celor mai importante operatiuni mentale.

4. Numai cu ajutorul subconstientului putea percepe Shakespeare marile adevaruri care le raman de regula ascunse mintii obisnuite a oamenilor obisnuiti; numai cu ajutorul lui si-a putut crea Fidias superbele sale statui in marmura si in bronz. Numai cu ajutorul subconstientului si-a putut picta Rafael Madonele sale si si-a putut compune Beethoven cele noua simfonii.

5. Usurinta si perfectiunea realizarii depind in intregime de gradul in care noi incetam sa mai depindem de constiinta noastra obisnuita. De pilda, cantatul la pian, patinatul, batutul la masina si toate celelalte talente deprinse depind de procesele mintii subcon stiente pentru a putea fi executate perfect. Miracolul cantatului la pian in timp ce sustii o conversatie interesanta demonstreaza pe deplin maretia puterilor noastre subconstiente.

6. Cu totii suntem constienti cat de dependenti suntem de subconstientul nostru, si cu cat gandurile noastre sunt mai elevate, mai nobile si mai geniale, cu atat mai evident ne devine faptul ca originea lor nu se afla in mintea noastra constienta, ci in cea subconstienta. Tactul, instinctele, simtul estetic si artistic – toate isi au originea in mintea noastra subconstienta.

7. Valoarea subconstientului este enorma. El ne inspira, ne avertizeaza, ne aminteste diferite nume, fapte si evenimente din trecutul nostru, de care am uitat de mult, ne guverneaza gandurile si gusturile,si realizeaza sarcini atat de complexe incat nicio minte constienta nu le-ar putea duce vreodata la bun sfarsit, chiar daca ar dispune de puterea necesara.

8. Noi putem vorbi oricand dorim. Ne putem ridica bratele la vointa, fara sa ne concentram in mod constient asupra acestei actiuni. Ne putem focaliza atentia exclusiv prin filtrul ochilor sau al urechilor asupra oricarui subiect dorim, dar nu ne putem opri bataile inimii si circulatia sangelui, nici procesul de crestere in timpul copilariei, sau formarea nervilor si tesuturilor musculare, ori constructia oaselor si toate celelalte procese vitale pentru organism.

9. Daca ar fi sa comparam aceste doua tipuri de actiuni – cele controlate de vointa constienta si cele care se deruleaza in ritmul lor maiestuos, fara sa devieze niciodata de la acesta – nu putem decat sa ne minunam de procesele subconstiente, intrebandu-ne in ce consta misterul lor. Daca analizam aceste procese, ne dam imediat seama ca ele guverneaza toate functiile vitale ale vietii noastre fizice si nu putem decat sa tragem concluzia ca aceste functii atat de esentiale au fost puse in mod deliberat sub controlul unei puteri launtrice permanente si pe care ne putem baza, intrucat nu depinde in niciun fel de vointa noastra exterioara aflata vesnic in schimbare.

10. Dintre aceste doua puteri, cea exterioara si schimbatoare a fost numita „Minte constienta” sau „Minte obiectiva” (in sensul ca se ocupa de obiectele lumii exterioare). Puterea interioara a fost numita „Minte subconstienta” sau „Minte subiectiva”. Pe langa numeroase alte activitati mentale, aceasta din urma controleaza toate functiile regulate care fac posibila viata fizica.

11. Este foarte important sa intelegem exact functiile corespondente ale acestor doua tipuri de minti, indeosebi in planul mental, dar si alte principii elementare care stau la baza functionarii lor. Mintea constienta percepe si opereaza prin intermediul celor cinci simturi fizice, depinzand intru totul de impresiile si de obiectele lumii exterioare.

12. Ea are facultatea de a discrimina, si implicit responsabilitatea alegerilor facute. Este inzestrata cu puterea de a rationa, de a deduce si de a analiza, iar aceasta putere trebuie dezvoltata in cel mai inalt grad. Mintea constienta reprezinta sediul vointei si al tuturor energiilor care deriva din aceasta.

13. Ea poate nu doar sa impresioneze alte minti constiente, dar poate chiar directiona mintea subconstienta. Din acest punct de vedere, mintea constienta devine gardianul si stapanul responsabil al celei subconstiente. Aceasta functie este extrem de importanta si are puterea de a schimba dramatic viata oricarei persoane.

14. Adeseori, teama, grijile, saracia, bolile, dizarmoniile de tot felul si celelalte necazuri ajung sa ne domine viata din cauza sugestiilor gresite acceptate de mintea subconstienta de la cea constienta. Daca este antrenata corect, mintea constienta poate preveni acest proces, printr-o actiune protectoare si vigilenta. Pe buna dreptate, ea poate fi considerata „Paznicul de la poarta” marelui domeniu al subconstientului.

15. Un autor a exprimat principala distinctie dintre cele doua tipuri de minte astfel:

16. „Mintea constienta este vointa rationala. Cea subconstienta este dorinta instinctiva rezultata dintr-o vointa rationala anterioara”.

17. Mintea subconstienta trage concluzii juste si corecte pornind de la premisele furnizate de diferite surse exterioare. Daca premisele sunt adevarate, concluziile ei sunt impecabile, dar daca premisele sau sugestiile sunt gresite, intregul esafodaj se prabuseste. Mintea subconstienta nu incearca niciodata sa demonstreze adevarul concluziilor sale. In acest scop, ea depinde intru totul de mintea constienta, de „Paznicul de la poarta”, care are datoria sa o fereasca de impresii gresite.

18. De indata ce recepteaza o anumita sugestie, considerand-o corecta, mintea subconstienta trece imediat la actiune, folosindu-si in acest scop puterea uriasa. Sugestiile mintii constiente pot fi insa adevarate sau false. Daca ele sunt gresite din start, omul isi taie singur craca de sub picioare, punandu-si in pericol intreaga fiinta.

19. Mintea constienta ar trebui sa isi pastreze luciditatea de-a lungul intregii zile (atat timp cat se afla in stare de veghe). Daca „paznicul” lipseste de la datorie sau emite judecati de valoare gresite, din diferite cauze, mintea subconstienta ramane practic nepazita si poate cadea prada oricaror sugestii venite din varii surse exterioare. Acest mecanism se dovedeste cu deosebire periculos in timpul emotiei intense a panicii generalizate, a maniei nestapanite, atunci cand omul se afla in mijlocul unei multimi iresponsabile sau in orice alte momente de pasiune necontrolata.
In astfel de momente, mintea subconstienta este deschisa in fata sugestiilor de teama, de ura, de egoism, de lacomie, de pierdere a increderii in sine si a altor sugestii negative preluate de la persoanele din jur sau datorita circumstantelor exterioare.
Rezultatele in astfel de cazuri sunt dintre cele mai dezastruoase, efectele lor putand dura foarte mult timp. De aici si marea importanta a feririi mintii subconstiente de impresiile gresite.

20. Mintea subconstienta percepe cu ajutorul intuitiei. De aceea, procesele ei mentale sunt foarte rapide. Ea nu asteapta niciodata concluziile lente ale ratiunii constiente. De altfel, nici nu le-ar putea folosi.

21. Mintea subconstienta nu doarme si nu se odihneste niciodata, la fel cum nu o face nici inima. Cercetatorii au descoperit ca daca in mintea subconstienta sunt introduse sugestii ale unor obiective specifice care trebuie realizate, ea pune in miscare anumite forte care conduc in timp la rezultatul dorit. Aici salasluieste sursa de putere care ne poate pune in contact cu omnipotenta. De aceea,merita sa studiem in mare detaliu si cu cea mai mare atentie acest principiu profund.

22. Modul de operare al acestei legi este cat se poate de interesant. Cei care o aplica descopera ca daca se duc sa se intalneasca cu o persoana cu care in mod normal nu ar fi crezut ca se pot intelege, o forta le-a luat-o inainte, netezindu-le calea si dizolvand presupusele dificultati. Totul se schimba si interviul se desfasoara cat se poate de armonios. Ei descopera ca daca se confrunta cu o problema economica dificila, isi pot permite sa intarzie fara probleme livrarea pana cand gasesc solutia la problema respectiva. Totul pare sa fie aranjat dinainte. Pe scurt, cei care invata cum sa se foloseasca de subconstientul lor descopera ca au la dispozitie resurse infinite de care se pot folosi.

23. Mintea subconstienta este sediul tuturor principiilor si aspiratiilor noastre, dar si al idealurilor noastre artistice si altruiste. Aceste instincte nu pot fi descatusate insa decat in urma unui proces elaborat si gradat de revelare a principiilor interioare.

24. Mintea subconstienta nu cunoaste limbajul argumentelor pro si contra. De aceea, daca a acceptat deja anumite sugestii gresite, cea mai buna metoda de a le contracara consta in a-i inocula alte sugestii, contrare si mai puternice, repetate cat mai des, pana cand mintea ajunge sa le accepte, formandu-si astfel noi obisnuinte de gandire si de viata, mai sanatoase. Intr-adevar, mintea subconstienta este sediul Obisnuintelor. Procesele pe care le repetam foarte des devin mecanice. Ele nu mai sunt controlate de ratiunea curenta, ci se insinueaza in cotloanele profunde ale mintii subconstiente. Daca obiceiul astfel format este benefic, acest mecanism se dovedeste cat se poate de favorabil. Daca este insa gresit, cel mai bun remediu consta in a recunoaste omnipotenta mintii subconstiente, sugerandu-i eliberarea de el.Fiind un principiu creator care isi are sursa in esenta noastra divina, subconstientul va asculta noua sugestie si ne va crea libertatea dorita.

25. Pentru a recapitula: functiile normale ale subconstientului in plan fizic guverneaza procesele vitale ale corpului, contribuind astfel decisiv la prezervarea vietii si la restabilirea starii de sanatate. Subconstientul se ingrijeste inclusiv de prezervarea speciei, asigurandu- le indivizilor instinctul de supravietuire, de reproducere si de a cauta conditii de viata mai bune.

26. In plan mental, subconstientul reprezinta depozitul memoriei, inmagazineaza toate acele ganduri minunate care lucreaza nestingherite de timp si de spatiu si este izvorul tuturor initiativelor practice si al fortelor vitale constructive. In plus, este sediul obisnuintei, asa cum spuneam.

27. Din punct de vedere spiritual, subconstientul este sursa tuturor idealurilor, a aspiratiei, a imaginatiei, dar si canalul prin intermediul caruia ne putem recunoaste Sursa Divina. Pe masura ce ne recunoastem aceasta divinitate interioara, noi incepem sa intelegem si care este adevarata sursa a puterii noastre launtrice.

28. Unii cititori se vor intreba probabil: „Cum poate schimba subconstientul conditiile de viata?” Raspunsul este simplu: el poate schimba aceste conditii deoarece face parte integranta din Mintea Universala, si orice parte are aceeasi calitate ca si intregul; singurele diferente tin de grad. Asa cum se stie, intregul este prin excelenta creator. De fapt, el reprezinta singurul principiu creator care exista. In consecinta, mintea noastra este la randul ei creatoare, iar cum gandirea este singura activitate a mintii, ea trebuie sa fie de asemenea creatoare.

29. Asa cum vom vedea in continuare, exista o mare diferenta intre gandirea obisnuita si directionarea constienta, sistematica si constructiva a gandurilor. Atunci cand ne focalizam mintea, noi o punem automat la unison cu Mintea Universala, cu infinitatea, declansand astfel cea mai puternica forta din cate exista: puterea creatoare a Mintii Universale. La fel ca orice alt proces, si acesta este guvernat de o lege a naturii, iar aceasta lege poarta numele de „Legea Atractiei”. Potrivit acestei legi, mintea este un principiu creator, atragand catre sine toate elementele necesare pentru materializarea obiectului asupra caruia se concentreaza.

30. Scopul exercitiului de fata este de a te ajuta sa iti controlezi mintea. Daca este posibil, retrage-te intotdeauna in aceeasi camera, pe acelasi scaun si in aceeasi pozitie. Daca nu este posibil, foloseste cat poti mai bine conditiile de care dispui. In continuare, aseaza-te intr-o pozitie confortabila si urmareste sa iti blochezi complet gandirea. In acest fel, vei ajunge in timp sa iti controlezi asa cum doresti toate grijile si temerile, cultivand numai gandurile pe care le doresti. Continua acest exercitiu pana cand ajungi sa il stapanesti perfect.

31. La inceput nu vei reusi sa iti blochezi mintea mai mult de cateva momente, dar exercitiul este oricum valoros, intrucat reprezinta o demonstratie practica a nenumaratelor ganduri care incearca sa patrunda in mintea ta si in universul tau mental.

32. Principiul cauzalitatii (al cauzei si efectului) este la fel de absolut si de imuabil in domeniul ascuns al gandirii cum este si in lumea vizibila a lucrurilor materiale. Mintea este un maestru tesator; ea tese deopotriva vesmantul interior al caracterului si cel exterior al circumstantelor. – James Allen
Charles F. Haanel

Loading...

Related:  Ce este realitatea ?

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.