Marele secret . Intelepciunea, moralitatea, virtutea

intelepciuneaIntelepciunea, moralitatea, virtutea; cuvinte respectabile dar vagi asupra carora se poarta de secole dispute, fara a se ajunge la vreo intelegere! Vreau sa fiu intelept, dar voi fi sigur eu de intelepciunea mea atat timp cat voi crede ca nebunii sunt mai fericiti decat mine sau chiar mai bucurosi? Trebuie sa avem moravuri, dar suntem toti asemenea copiilor; moralitatile ne adorm, si asta pentru ca ni se face o moralitate stupida, incovenabila naturii noastre. Ni se vorbeste de ceea ce nu ne intereseaza si noi ne gandim la altceva.Virtutea este un lucru foarte important: numele ei inseamna forta, putere; Lumea subzista prin virtutea lui Dumnezeu. Dar pentru noi ce este virtutea? Este o virtute sa postesti, slabindu-ti mintea si ingalbenindu-ti fata? Sa numim virtute naivitatea omului onest care se lasa despuiat de smecheri? Este o virtute abstinenta de frica abuzului? Ce am crede despre un om care n-ar merge de frica sa nu-si franga picioarele? Virtutea in toate este opusul nulitatii,indolentei si neputintei.

Virtutea presupune actiunea; caci, daca se opune in mod obisnuit virtutea patimilor, se lasa sa se inteleaga ca nici ea nu este pasiva.Virtutea nu este numai forta, ci si ratiunea ce dirijeaza forta. Ea este puterea ce pastreaza echilibrul vietii.Marele secret al virtutii,al virtualitatii si al vietii,fie temporala, fie eterna poate fi formulata astfel: Arta de a balansa fortele pentru a echilibra miscarea. Echilibru pe care-l cautam nu este nemiscarea, ci acela care face miscarea regulata. Nemiscarea inseamna moarte, numai miscarea este viata.Acest echilibru motor este cel al naturii insasi. Natura, echilibrand fortele fatale, produce raul fizic sau chiar distrugerea aparenta pentru omul prost echilibrat. Omul se vindeca de relele naturii, stiind sa se sustraga printr-o folosire inteligenta a libertatilor sale fatalitatii fortelor, Intrebuintam aici cuvantul fatalitate pentru ca fortele imprevizibile si neintelese de omul prost echilibrat i se par acestuia obligatoriu fatale . .Natura le-a dotat pe animale cu o multime de instincte pentru a le apara,dar a facut totul pentru ca omul neprevazator sa piara. Animalele traiesc pe seama lor,ca sa zicem asa,fara efort.Numai omul trebuie sa invete sa traiasca. Or,stiinta vietii este stiinta echilibrului moral. A implica stiinta cu religia, ratiunea cu sentimentul, energia cu blandetea, iata fondul acestui echilibru.

Adevarata forta invincibila este forta fara violenta.Oamenii violenti sunt oameni slabi si neprevazatori, ale caror eforturi se intorc intotdeauna impotriva lor insisi.Afectiunea violenta seamana urii si aversiunii.Mania violenta te da orbeste pe mana dusmanilor. Eroii lui Homer, cand se lupta intre ei,se insulta pentru a se infuria reciproc, stiind bine ca, dupa toate probabilitatile, cel mai furios din cei doi va fi invins.Infierbantatul Achille era predestinat sa moara tragic. El este cel mai mandru si mai curajos dintre greci si nu aduce decat dezastre concetatenilor lui.Cel care cucereste Troia este prudentul si rabdatorul Ulise care se menajeaza intotdeauna si nu loveste decat atunci cand e sigur de reusita. Achille este Patima, Ulise este virtutea; urmand aceasta dimensiune trebuie sa intelegem inaltimea filosofica si morala a poemelor luiHomer.Autorul acestor poeme era fara indoiala un initiat de prim ordin.Marele Arcan al Inaltei Magii practice se afla in intregime in Odisea.

Marele Arcan al Magiei, Arcanul unic si incomunicabiI are drept obiect punerea puterii divine in serviciul vointei umane.Pentru a ajunge la realizarea acestui Arcan, e nevoie sa stim ce avem de facut, sa vrem ceea ce trebuie, sa indraznim ceea ce se cuvine si sa tacem cu discernamant.Ulysse are impotriva lui zeii, elementele naturii, ciclopii, sirenele, pe Circe etc. …,adica toate dificultatile si pericolele vietii. Palatul lui e invadat, sotia e haituita, bunurile prada jafului; i se jurase moartea, isi pierduse tovarasii, vasele i se scufundasera; ramasese singur in lupta impotriva noptii si a marii, si singur ii indupleca pe zei, scapa de pericolele marii, orbeste ciclopii, inseala sirenele, o domesticeste pe Circe, isi recastiga palatul, isi elibereaza sotia, ii ucide pe cei care-i jurasera moartea, pentru ca voia sa revada Ithaca si pe Penelopa, deoarece el stia sa scape din primejdie, fiindca indraznea cand trebuia si datorita faptului ca tacea atunci cand nu era neaparat nevoie sa vorbeasca.Dar, imi vor spune dezamagiti iubitorii de basme, aici nu e nici o magie. Nu exista talismane, ierburi, radacini care sa faca minuni! Nu exista formule misterioase care deschid porti si fac sa apara spirite?

Sa vorbim despre aceste lucruri si sa amanam pe altadata comentariile despre Ulise.Voi stiti, copii, pentru ca, fara indoiala, copiiIor trebuie sa le raspund, daca ati citit lucrarile mele precedente, ca eu am recunoscut eficacitatea relativa a formulelor, ierburilor si talismanelor. Dar e vorba de mijloace marunte legate de mici mistere. Eu va vorbesc acum de mari forte morale, nu de instrumente materiale. Formulele apartin riturilor de initiere, talismanele sunt auxiliare magnetice, radacinile si ierburile tin de medicina oculta, chiar Homer insusi nu le dispretuia. Moly, Lotos si Nepenthes isi au locul lor in aceste poeme,dar sunt doar accesorii.Cupa lui Circe nu are nici o putere asupra lui Ulise care,cunoscandu-i efectele nefaste,renunta sa mai guste din ea..Initiatul poseda inalta stiinta a magilor care nu se tem de vrajitori.Persoanele care, recurgand la magia ceremoniala, consulta ghicitorii, seamana acelora care, multiplicandu-si practicile devotiunii,doresc sau spera sa inlocuiasca prin ea religia adevarata. Nu le veti multumi niciodata dandu-le sfaturi intelepte.

Toate va ascund un secret usor de ghicit si care-ar fi acesta: am o pasiune pe care ratiunea o condamna si eu prefer ratiunea.Iata de ce vin sa consult oracolul lipsit de minte, pentru ca sa-mi spuna ca trebuie sa sper, sa ma ajute sa-mi adorm constiinta si sa-mi ofere pacea inimii. Aceste persoane beau dintr-un izvor inselator care departe de a le potoli setea,le inseteaza si mai tare.Sarlatanul debiteaza oracole obscure, poti gasi in ele de toate si te intorci mereu dupa lamuriri. Mai vii si a doua zi,si peste inca o zi,revii mereu si asa fac carturaresele avere. Gnosticii bazilidieni spuneau ca Sophia, intelepciunea naturala a omului, indragostita de sine insasi, ca Narcis din fabula,isi intoarse ochii de la principiul ei si se arunca in afara cercului trasat de lumina pe care ei o numeau pleroma. Singura atunci in intuneric, face sacrilegii pentru a naste lumina. Si, asemeni femeii bolnave de scurgere din Evanghelie, ea isi pierdea sangele care se transforma in monstri oribiIi.

Cea mai periculoasa dintre toate nebuniile este intelepciunea corupta.

Inimile corupte otravesc intreaga natura. Pentru ele, splendoarea zilelor frumoase nu este decat o luminoasa plictiseala si toate bucuriile vietii, disparute pentru sufletele lor moarte, se ridica in fata lor pentru a-i blestema, spunandu-le asemeni spectrelor lui Richard al Ill-lea:„Dispera si mori”.Marile entuziasme ii fac sa surada,dispretuind, pentru a se razbuna, iubirea si frumusetea, cu insolenta lui Stenio si Rollon.Nu trebuie sa te resemnezi acuzand fatalitatea, trebuie sa lupti impotriva ei si s-o invingi. Cei care cad in aceasta batalie sunt cei care nu au stiut sau nu au vrut sa triumfe. A nu sti, este o scuza. dar nu o justificare, pentru ca se poate invata. „Tata, iarta-i pe ei ca nu stiu ce fac”, exclama Hristos, dandu-si sufletul. Daca nu ne-ar fi permis sa nu stim,rugaciunea lui Iisus ar fi lipsita de adresa si Tatal n-ar fi avut nimic de iertat.

Cand nu stii,trebuie sa ai dorinta de-a invata. Atat timp cat nu stii e periculos sa indraznesti, dar e bine intotdeauna sa taci.

Eliphas Levi

Loading...

Related:  Despre cunoașterea lui Dumnezeu

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.